دسته‌بندی نشده

بررسی رابطه کودکان و صنایع دستی

کودکان و صنایع دستی

کودکان و صنایع دستی

شاید شما هم از آن دست افرادی هستید که در برهه ای از زندگی خود به فکر فراگیری یکی یا حتی چند رشته از صنایع دستی ایران بودید. شاید به برخی آموزشگاه های صنایع دستی سر زده باشید و در دوره های آموزشی آن ها شرکت کرده باشید. یا حتی به دنبال آن بوده این آموزش برای فرزندانتان فراهم شده باشد. اما در نظام آموزشی ما چقدر به آموزش صنایع دستی به کودکان توجه شده است؟

آموزش صنایع دستی به کودکان:

کودکان بسیار خلاق هستند و ذهنشان آمادگی بسیار زیادی برای یادگیری علوم و مهارت های گوناگون دارد. آن ها معلمان، مهندسان، هنروران، سیاست مداران و … آینده هستند. به طور کلی می توان گفت آینده یک کشور به نوع آموزشی بستگی دارد که در حال حاضر ما به کودکانمان ارائه می دهیم.

صنایع دستی ایران هویت فرهنگی این کشور محسوب می شوند. اگر کودکان ایران زمین این هنر های اصیل و باستانی را فرا گیرند، هویت فرهنگی کشور را به نسل های بعد نیز می توانند انتقال دهند.

اقدامات پیشنهادی برای ارتقای رابطه کودکان و صنایع دستی

در راستای آشنایی کودکان با صنایع دستی دولت ایران و سازمان میراث فرهنگی برنامه هایی در دستور کار خود و سازمان های ذیربط قرار داده است که برخی عملی شده اند:

• اختصاص واحد های آموزشی هنر های دستی در مدارس :

آموزش صنایع دستی در آموزشگاه ها در کنار تمام مزیت هایی که دارد و صرف نظر از هزینه هایی که برای خانواده ای که به هنر بها می دهند، دارد، همه گیر نیست. تمام کودکان در شهر ها زندگی نمی کنند تا از این فرصت های آموزشی در کلاس های خصوصی و بعضا دولتی بهره ببرند. چه بهتر می بود که برای ارتقای رابطه کودکان و صنایع دستی اگر در کنار تمام دروس عمومی که در مدارس آموزش داده می شود آن ها در ساعاتی با هنر های سنتی ایرانی آشنا می کردیم.

زهرا احدی پور، رئیس سازمان صنایع دستی و گردشگری، بیان کرده است که ” یکی از اقدامات اصلی و جدی در حوزه صنایع‌دستی، فرهنگ‌سازی برای توسعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است. اولین پیشنهادی که به معاون صنایع‌دستی برای پیوند میان دانش‌آموزان و صنایع ‌دستی ارائه شد ارتباط بین هنر و مدرسه با برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در روزهای پنجشنبه و جمعه در مدارس بود. زیرا اگر بتوان این کارگاه‌ و نمایشگاه‌ها را در مدارس برپا کنیم زمینه آشنایی دانش‌آموزان و والدین آنها با صنایع‌دستی را فراهم خواهیم کرد”

• اختصاص غرفه ی کودکان و صنایع دستی در نمایشگاه سالانه صنایع دستی

در سال 96، همزمان با برگزاری 28 امین نمایشگاه ملی صنایع دستی، برای اولین بار غرفه ای با هدف آشنایی کودکان با هنر های بومی و صنایع دستی و یادگیری آن ها، به کودکان اختصاص داده شد. در این غرفه کودکان با برخی از صنایع دستی کشور آشنا شدند و خود دست به بافت گلیم و قالی، ساخت اشیای سفالی و چوبی و …. زدند.

• نمایشگاه صنایع دستی کودکان

وجود همچین نمایشگاهی، کودکان علاقه مند به هنر های دستی را راغب به خلق آثار خواهد کرد. نمایشگاهی که شرکت کنندگان آن صرفا کودکان باشند و آثاری که خود با خلاقیت و دست های کوچک توانمند خود تولید کرده اند عرضه کنند.

چرا باید کودکان ایرانی با صنایع دستی آشنا شوند؟

برگزاری کلاس های آموزشی، نمایشگاه محصولات کودکان و ایجاد محیطی برای به چالش کشیدن قوه ی خلاقیت در کودکان برای صنایع دستی و هویت فرهنگی کشور مزایایی به ارمغان خواهد آورد.

– کودکان نسب به فرهنگ دیرینه میهن خود شناخت پیدا خواهند کرد

– خانواده هایی که دسترسی به نمایشگاه های ملی صنایع دستی ندارند با حضور در نمایشگاه هایی که در مدارس و مجتمع های فرهنگی محلی برگزار می شوند بیشتر با صنایع دستی آشنا می شوند

– ذهن خلاق کودکان به بروز رسانی صنایع دستی منسوخ جان تازه ای خواهد بخشید

– کودکان محافظ و نگهدارنده این میراث ملی برای آیندگان خواهند بود.

پارسا قاضی هنرمند خردسال عرصه خراطی:

خراطی هنر کار با چوب به کمک ابزار ماشینی و دستی است. چوب از آن مواد اولیه ای است که هم برای بزرگسالان و هم کودکان گرم و جذاب است. به دلیل بافت نرم و انعطاف در مقابل ابزار دستی و ظرفیت آن در ایجاد اشکال گوناگون بسیار از افراد برای فراگیری رشته ای از هنرهای دستی به سراغ چوب می روند. خراطی یکی از رشته های هنر کار با چوب است.

که در مقاله مربوط به آن در همین سایت توضیحات مبسوط داده شده است. اما شاید کمتر شنیده باشید که کودکان مشغول به خراطی شوند. اما با رعایت اصول ایمنی هنرمندی خردسال در این مرز و بوم داریم که در سن 7 سالگی نمایشگاهی در موزه ملی سعد آباد از اثار هنر خراطی خود برگزار کرد. پارسا قاضی خراط کوچ ایرانی، خراطی را از سه سالگی آموزش دید و با چوب کار کرد و اکنون نامش به عنوان کم ‌سن‌ ترین هنرمند دارنده شاخص بین ‌المللی رشته خراطی در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *