دسته‌بندی نشده

گشت و گذاری در موزه های تهران

موزه های تهران

موزه های تهران

موزه های تهران همواره یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی است.این موزه ها در جای جای تهران موزه های تهران از غنی ترین موزه های ایران هستند که تنوع موضوعی آن نیز بسیار زیاد است. موزه های هنری، تاریخی، طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و …. موزه ها در هر کشوری نشان دهنده قدمت تمدن آن کشور می توانند باشند.

موزه ها بیانگر فعالیت های یک تمدن در گذر تاریخ هستند. بنا بر تعریف شورای بین المللی موزه هدف اصلی این سازمان ها “گردآوری، نگهداری، مطالعه،بررسی و به نمایش گذاشتن اشیای فرهنگی، طبیعی، تاریخی و … به منظور پژوهش و آموزش و ارزش نهادن به این آثار است”. در این مقاله سعی داریم با برخی از موزه های تهران با محوریت صنایع دستی، هنری و فرهنگی آشنا شویم.

موزه فرش

تاریخ شروع به کار: سال 1355

وسعت ساختمان موزه: 3400 متر مربع

آدرس: تهران خیابان کارگرشمالی، تقاطع دکتر فاطمی (ضلع شمال پارک لاله)

ساختمان موزه فرش ایران در سال 1340 ساخته شد اما به دلیل برخی مشکلات به مدت 15 سال متروک باقی ماند تا سال 1355 شروع به تعمیرات و تغییرات کلی کردند و در بهمن سال 56 رسما توسط فرح پهلوی افتتاح شد. این موزه 150 قطعه قالی و گلیم اصیل ایرانی را از قرن 9 هجری تا زمان حال را به نمایش عموم گذاشته است.

– موزه رضا عباسی

تاریخ شروع به کار: سال 1356

آدرس: خبابان شریعتی نرسیده به پل سیدخندان

نام گذاری: به یاد نقاش معروف دوران صفوی به این اسم نام گذاری شده است

موزه رضا عباسی در سال 56 افتتاح شد و شروع به کار کرد و دقیقا یک سال بعد متوقف شد. این موزه تا سال 1379 چند بار فعال و تعطیل شد. اما از سال 79 تا به الان هر روزه و به طور دائمی به نمایش آثار باستانی و هنری مربوط به پیش از اسلام تا قرن 13 هجری می پردازد. این موزه به سه بخش تقسیم شده است.

در این موزه 50 هزار قطعه نگهداری می شود که فقط 700 قطعه آن به نمایش عموم درآمده است و باقی آن در برخی نمایشگاه های دوره ای به نمایش در می آید.

1. تالار پیش از اسلام شامل اشیا (ظروف کاربردی و تزئینی و زیورآلات ) که مربوط به دوران ساسانیان و هخامنشیان می باشد.

2. تالار دوره اسلامی شامل آثار هنری و صنایع دستی مربوط به بعد از ورود اسلام به ایران

3. تالار نگارگری و خوشنویسی

– موزه ایران باستان

تاریخ شروع به کار: 1316 شمسی

آدرس: خیابان امام خمینی نبش خیابان سی تیر

طرح ساختمان: بر اساس طرح ایوان کسری (معماری ساسانی)

ساخت موزه ایران باستان در سال 1313 به دستور رضا شاه پهلوی شروع شد و در سال 1316 رسما به فعالیت در این زمینه آغاز به کار کرد. در این موزه اشیای گرانقدری از دوران پیش از تاریخ مانند پارینه سنگی، نوسنگی، دوران روستانشینی و تمدن ایلام به چشم می خورد.

– موزه آبگینه و سفالینه های ایران

تاریخ شروع به کار:1358 شمسی

آدرس: تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک 55

موزه آبگینه و سفالینه تهران محل نگهداری از ظروف شیشه و سفالین با ارزش است. این موزه در دو طبقه و پنج تالار به نمایش اشیای تاریخی می پردازد. دو تالار در طبقه اول مربوط به دوران پیش از اسلام و سه تالار در طبقه دوم مربوط به آثار پس از اسلام می باشد.

از نکات جالب این موزه معماری داخلی و ویترین های آن می باشد. ویترین های موزه ی آبگینه با الهام از ستون های تخت جمشید و یا کاخ تچر (کاخ داریوش) ساخته شده است. موزه ابگینه از 10 موزه برتر ایران با سالانه حدود 2 میلیون نفر بازدیدکننده است. در این موزه سفالینه هایی با قدمت 4 هزار سال پیش از میلاد و آبگینه هایی با قدمت هزار سال پیش از میلاد نگهداری می شوند.

– موزه هنر های معاصر

تاریخ شروع به کار: 1356 شمسی

معمار: کامران دیبا

آدرس: خیابان کارگر شمالی جنب پارک لاله

کامران دیبا از معماران نزدیک به سلطنت پهلوی پس از تحصیل در اروپا به این خاندان پیشنهاد داد تا مکانی طراحی و آثار مدرن هنری دنیا خریداری شود تا ایران را هم تراز دیگر کشور های پیشرفته در زمینه اهمیت به هنر قرار دهند.

تندیس های جاکومتی – 1960 – موزه هنر های معاصر

در سال 1354 به دستور فرح پهلوی برخی آثار بزرگ و معروف از هنرمندان بزرگ نظیر گوگن، ونگوگ، پولاک، رنوآر، پیکاسو، مگریت و … خریداری شد و در این موزه از آن ها نگهداری می شود. این موزه 9 گالری دارد که در 3 گالری آن نمایش دائمی آثار با ارزش بین المللی نگهداری می شود. و در 6 گالری دیگر نمایشگاه های موقتی و فصلی بر پا می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *