دسته‌بندی نشده

مکان های گردشگری ناشناخته ایران

مکان های گردشگری ناشناخته ایران

مکان های گردشگری ناشناخته ایران

با شنیدن کلمه گردشگری در ایران اولین مکان هایی که به ذهنتان خطور میکند کدامند؟ اصفهان و پل خواجو؟ شیراز و حافظیه؟ گیلان و دریا؟ درست است که این مکان های معروف به دلیل زیبایی و اصالتی که دارند معروف و جهانی شده اند. اما مکان های گردشگری ناشناخته ایران به اندازه ای پتانسیل دارند که می بایست در چندین مقاله درباره آن ها صحبت کرد.

مکان های گردشگری ناشناخته ایران به قدری زیاد هستند که “عمری دگر بباید…” برای دیدن همه آن ها. در این مقاله سعی داریم کمی بیشتر به ایرانمان آشنا شویم و پنج نقطه از این مکان های گردشگری ناشناخته ایران را با هم بشناسیم.

کلوت های شهداد

دور از ذهن نبود که ما داستان این مکان های ناشناخته را با کلوت ها آغاز کنیم. شهداد شهری از توابع شهرستان کرمان می باشد و در 87 کیلومتری شمال شرقی آن واقع شده است. کلوت های شهداد سازه های طبیعی هستند که طی 20 هزار سال با فرسایش آب و باد به شکل کنونی رسیده اند.

کلوت های شهداد
کلوت های شهداد

کلوت ها پدیده هایی منحصر به فرد در طبیعت هستند که به دلیل شکل خاص شان شبیه شهر های متروکه می باشند. کلوت ها در دنیا در مکان های محدودی پیدا می وشند که شهداد از منحصر به فرد ترین آن ها را در خود جای داده است و پتانسیل فراوانی برای جذب گردشگر دارد. گفتی است نام کلوت از ترکیب دو واژه “کل” به معنای شهر و آبادی و ” لوت” که نام آن منطقه بیابانی است تشکیل شده است. ;

  جهنم دره

اگر بعد از خواندن این متن کسی با ناراحتی به شما گفت ” کدام جهنم دره ای بودی؟” ناراحت نشوید. زیرا جهنم دره یکی از مکان های زیبا و دیدنی استان آذربایجان غربی در نزدیکی شهرستان خوی است. اما دلیل نامگذاری این منطقه ی زیبا به نام جهنم دره چیست؟ عده ای بر این باورند به دلیل صعب العبور بودن و شیب 70 درجه ای دره و عمق 1200 تا 1800 متری آن، این نام بر این منطقه نهاده شده است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید بهتر از اواسط بهار تا اوایل تابستان را برای سفر انتخاب کنید زیرا جهنم دره زمستان های بسیار سردی دارد

جهنم دره
جهنم دره

• کویر ریگ جن

ریگ جن منطقه ای کویری و دارای تپه های ماسه ای یا همان تلماسه در دل کویر مرکزی ایران است. ریگ جن در جنوب سمنان و شرق دریاچه نمک واقع شده است. هیچگونه چشمه یا آبی در این منطقه 3800 کیلومتری یافت نمی شود و پوشش گیاهی آن آنقدر کم است که به چشم نمی آید.

کویر ریگ جن

اما چرا به آن ریگ جن می گویند؟ باتلاق های نمکی و تلماسه ها تقریبا این مکان را غیر قابل عبور و مرور کرده اند. حتی برخی افراد که با نا آگاهی پا به این منطقه گذاشته اند به کام مرگ کشیده شده اند. با وجود این تپه های شنی با وزش باد های شدید صدهای عجیبی نیز در این منطقه به گوش می رسد و به وهم آلودی آن کمک می کن.

بنا بر همین دلایل از دیرباز این منطقه کویری زیبا ریگ جن نام گرفت. برای سفر به این منطقه باید با کارشناس و با تمهیدات ویژه اقدام کرد تا با خیال راحت بتوان از شب کویر لذت برد.

   قلعه کرشاهی

به احتمال خیلی زیاد اگر شمال استان اصفهان را برای گردشگری انتخاب کنیم کاشان مقصد مان خواهد بود . اما در همسایگی کاشان شهرستان آران و بیدگل قرار دارد که با توجه به قدمت آن آثار تاریخی زیادی در آن وجود دارد. بخش ابوزید آباد از توابع این شهرستان است که در دل خود قلعه ای به نام قلعه کرشاهی که به قلعه دزد ها نیز معروف است جای داده است.

شالوده این قلعه به دوران پیش از اسلام بنا شد و در زمان حمله مغول ها به عنوان پایگاهی برای مبارزه استفاده می شد. اما بعد از متروکه شدن آن در ادوار گوناگون به عنوان پناهگاهی برای دزدان و راهزنان بود. حتی بر بعضی دیوار و برج های آن جای توپ نیز دیده می شود که از زمان رضا شاه پهلوی و در مبارزه با سپاه نایب حسین کاشی بر آن باقی مانده اند.قلعه کرشاهی در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

• روستای بارگدان

روستای بارگدان در بخش بنت شهرستان نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. آن چه که این منطقه را زیبا و دیدنی کرده شکل خانه های کپری آن است. تمام خانه های روستا کپر هایی از جنس چوب و برگ خرما هستند که شکلی مدور به خود گرفته اند. مردمان این روستا از قوم بلوچ هستند و از اندک امکانات رفاهی برخودار نیستند.اما با سیاست گذاری های درست می توان هم این منطقه زیبا را حفظ کرد و هم مردمان نجیب این منطقه را از امکانات رفاهی برخوردار کرد.

روستای بارگدان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *