دسته‌بندی نشده

تاثیر کرونا بر کسب و کارها و فرصت های پیش رو

تاثیر کرونا بر کسب و کارها

• تاثیر کرونا بر کسب و کارها ی بزرگ و کوچک

حدود 18 ماه است که تمام جهان درگیر ویروس نانومتری کرونا بوده و هستند. در روزها و هفته های آغازین شیوع این ویروس بسیاری از کسب و کار ها متاثر از این همه گیری شدند و متاسفانه اقتصاد آسیب پذیر کشور ما بیشتر از کشور های پیشرفته تحت تاثیر این شیوع قرار گرفته است. در این میان تاثیر کرونا بر کسب و کارها یی که مربوط به تولید و فروش کالاهای غیر ضروری هستند، مانند صنایع دستی، شاید از همه بیشتر دچار افت و خاموشی چرخ تولید شده اند.

ویروس کرونا، در ذات خود تهدیدی برای بشر و زوایای گوناگون زندگی انسان، به ویژه اقتصاد است، اما این انسان است که می تواند با بهره گیری از این تهدید آن را تبدیل به یک فرصت برای پیش برد اهداف خود کند.

• تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنایع دستی

بازار صنایع دستی در ایران سالانه درآمد به سزایی را وارد چرخه اقتصاد کشور می کند. تولید و فروش این بازار و صنعت در دو ماه اول و آخر سال همیشه با افزایش زیادی مواجه بود که از دلایل آن هدایای نوروزی و همچنین افزایش سفر ها و در نتیجه خرید این صنایع می باشد. اما در شرایط کنونی و با توجه به تاثیر کرونا بر کسب و کارها و شیوع آن ، سفر ها به حداقل ترین حالت ممکن خود رسید که به تبع آن بازار صنایع دستی در ایران با رکود بزرگی مواجه شد.

– اما…

از نکات مثبتی که با شیوع این بیماری در همه جای دنیا با آن رو به رو هستیم، افزایش حس همدلی و همکاری در میان افراد جامعه است. این مساله بر روند کاری سازمان ها و بنگاه های اقتصادی نیز تاثیر زیادی گذاشته است و همگی بر مبارزه با ضرر های احتمالی ناشی از شیوع این ویروس متمرکز شده اند؛ و الویت هر سازمان ثبات و جان سالم به در بردن از این بحران است.

در مواجهه با این بحران تاثیر کرونا بر کسب و کارها با افزایش تمرکز بر پیشبرد اهداف با وجود این مساله، مدیران باید به افراد سازمان این قدرت را بدهند تا با تمام قدرت ذهن خود دست به ابتکار و خلاقیت بزنند. از آن جا که ما می خواهیم از فرصت های ایجاد شده در بازار صنایع دستی صحبت کنیم در ادامه به بررسی این بازار، در این دوران می پردازیم.

• فرصت های پیش رو در بازار صنایع دستی

والت دیزنی مالک بسیار موفق دنیای سرگرمی و شادی Disney World ، در جوانی وقتی در یک روزنامه محلی کار می کرد به بهانه اینکه ایده های نابی ندارد و خلاقیت زیادی به خرج نمی دهد از کارش اخراج شد. والت از این تهدیدی که در زندگی کاری اش پیش آمده بود استفاده کرد و تسلیم نشد.

او با شناختن استعداد هایش و بهره گیری از خلاقیتی که در وجود داشت و تلاش بیش از پیش شرکت انیمیشن سازی خود را راه انداخت، گرچه در اوایل با شکست رو به رو شد ولی راهش را ادامه داد و امروز به غول دنیای انیمیشن تبدیل شده است و کسب و کارش ارزشی بالغ بر 35 میلیارد دلار دارد. بسیاری از افراد وقتی با تهدید در زندگی یا کار رو به رو می شوند قافیه را می بازند در حالی که مدیران کار بلد آنرا به خوبی مدیریت می کنند.

تبدیل تهدید به فرصت از روش های مدیریتی در اقتصاد مدرن است. در حال حاضر شیوع این بیماری، بحرانی که همه ی مدیران با آن دست و پنجه نرم می کنند، تهدیدی برای تمام اقتصاد های بزرگ و کوچک ایجاد کرده است و تنها بنگاه هایی پیروز و سربلند از این بحران بیرون خواهد آمد که راه های تبدیل این تهدید به فرصت را بلد باشند.

1. ترویج نگرش درون زایی اقتصادی

شیوع کرونا و در پی آن کاهش شدید صادرات، نگرش درون زایی اقتصادی را روی میز مدیران کشوری آورده است، این نگرش در مقابل برون زایی ( واردات از کشور های دیگر) قرار دارد. با ترویج این رویکرد، تولید افزایش می یابد که در پی آن هم مدیران و هم کارکنان بنگاه های تولیدی به اهداف خود خواهد رسید.

2. استفاده از فرصت تقاضای بازار : خرید آنلاین

در سال های اخیر با افزایش استفاده ی مردم از گوشی های هوشمند و دسترسی آنها به اینترنت، با روند افزایشی خرید های آنلاین مواجه بوده ایم. اما در ماه های اخیر که همگان برای مصونیت جان خویش سعی می کنند کمتر به بازار و مراکز خرید مراجعه کنند خرید های آنلاین افزایش چشمگیری داشته است. از این رو کارکنان حوزه صنایع دستی می توانند از موقعیت پیش آمده استفاده کنند و تمرکز بیشتری بر این کانال فروش داشته باشند.

اگر برای مقابله با رکود اقتصادی متاثر از شیوع کرونا، از توانمندی افراد و خلاقیت های آنها بهره ببریم مطمئنا راه جدیدی برای شکوفایی اقتصادی به روی کسب و کار خود باز خواهیم کرد که در دوران پسا کرونا نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *