دسته‌بندی نشده

سوغات ایران

سوغات ایران

سوغات شهر های ایران

حتما شما به عنوان خواننده ایرانی شناخت زیادی در رابطه با سوغات ایران دارید یا فکر می کنید که خیلی از آن ها را می شناسید. اما اگر یک مسافر خارجی از شما در مورد سوغات ایران کمک خواست چقدر می توانید او را با توجه به بودجه و سلیقه اش کمک کنید؟

اول از همه باید به این مسافر خارجی توضیح دهید که ایران فقط اصفهان و شیراز نیست سوغاتی هم فقط گلیم و فرش نیست. با توجه به تنوع قومیتی و فرهنگی در ایران سوغات هر منطقه هم متفاوت است. در این مقاله قصد داریم با چند نمونه از سوغات ایران که مورد علاقه مسافران خارجی است آشنا شویم، و همچنین پیشنهاد های تازه ای به راهنمای مسافران داشته باشیم.

سوغات ایران: خوراکی یا صنایع دستی؟

قبل از هر چیزی باید بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم؟ خوراکی های ناب ایرانی و یا صنایع دستی؟ ایران به دلیل وسعت جغرافیایی ساکنانی با قومیت ها و فرهنگ های متفاوت در خود جای داده است. همین امر باعث شده تنوع بسیار در خوراکی ها و صنایع این سرزمین پدید آید. سوغات ایران به دو دسته خوراکی ها و صنایع دستی ایران تقسیم می شود. بهتر است برای آشنایی هر چه بهتر با این سوغاتی ها و شناخت منطقه آن ها به تفکیک شهر و استان پیش برویم.

1. سوغات اصفهان

اصفهان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری اصلی ایران و همچنین “شهر جهانی صنایع دستی” نه تنها جایگاه نخست در زمینه صنایع دستی در ایران را دارد بلکه شورای جهانی صنایع دستی نام این شهر را با توجه به این که دارای یک سوم از کل صنایع دستی ثبت شده جهان است ، به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به ثبت رسانیده است.

سوغات ایران
گز و میناکاری دو سوغات اصفهان

از سوغات ایران در این شهر می توان به میناکاری، خاتم کاری، قلمزنی، فیروزه کوبی، قلمکار، کاشی کاری اشاره کرد. از سوغاتی های خوشمزه این منطقه نیز می توان به گز، پولکی، گوشفیل و گلاب قمصر کاشان اشاره کرد.

2. سوغات یزد

یزد یکی از استان های مرکزی ایران است که به تنهایی 5/4 درصد از کل اراضی ایران را در بر می گیرد. شهر یزد، مرکز این استان اولین شهر ایران است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده ‌است و این یک افتخار برای ایرانیان است.

سوغات یزد
باقلوای یزد

شهر یزد به دلیل صنعت نساجی و کاشی کاری اش زبانزد است. از صنایع دستی اصیل یزد می توان به ترمه دوزی، زیلو بافی، کاشی کاری، دارایی بافی و شَعر بافی اشاره کرد. از سوغاتی های خوشمزه یزد نیز می توان قطاب، باقلوا، پشمک، زولبیا، لوز بید مشک و پسته، حاجی بادام، عرقی جات و حلوا ارده را نام برد.

3. سوغات گیلان

استان گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی و پوشش خاکی و گیاهی اش از هزاران سال پیش محل زندگی بوده و به همین دلیل در صنایع دستی حرفی برای گفتن دارد. اما صنایع دستی این منطقه از کشور به دلیل اینکه هیچگاه پایتخت سلطنت های بزرگ از میان سلسله های بزرگ نبوده است تجملی نیستند و اکثرا برای استفاده روزمره افراد ساخته می شده اند.

از صنایع دستی شناخته شده گیلان می توان به موارد زیر اشاره کرد: چموش (چوموش) دوزی، که نوعی پاپوش است، حصیربافی (که هم در شمال ایران و هم در سیستان و بلوچستان بافته می شود) ، رشتی دوزی، نمد مالی، سفال سقف، مروار بافی، چادر شب بافی و صندوق بولاکی

از هر چه بگذریم از تنوع خوراکی های گیلان نمی توان گذاشت. سوغاتی های خوردنی گیلان از محبوب ترین خوراکی هاست. مانند برنج، کلوچه لاهیجان و فومن، چای لاهیجان، زیتون رودبار، نان های محلی مثل خلفا و تمیجان، رشته خشکار، سبزی های حلی خشک و تازه و … .

4. سوغات فارس

شیراز یکی از شهرهای بزرگ و زیبای ایران و مرکز استان فارس است که زیبایی آن شهرت بین المللی دارد. این شهر پس از تبریز (در سال ۱۲۸۷) و تهران (در سال ۱۲۸۹) سومین شهر ایران است که در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس گردید.. این شهر به دلیل قدمت زیاد آن دارای اماکن و صنایع زیادی است. از معروف ترین صنایع دستی شیراز خاتم کاری و خراطی است.

میناکاری و سفال نیز در این شهر و استان زیاد دیده می شود. در این شهر اگر به دنبال شیرینی ها و نوشیدنی های خوشمزه بگردید به آسانی آن ها را پیدا می کنید. از سوغاتی های خوردنی شیراز می توان به مسقطی، یوخه، کلوچه شیرازی، عرقیجات و .. اشاره کرد.

5. سوغات همدان

همدان نیز از شهر های بسیار قدیمی ایران است و پیشینه ای چند هزار ساله دارد. نام قدیم آن هگمتانه و اکباتان بوده است. بدیهی است هر جا تمدن وجود داشته است صنایع مختلفی در آن رواج پیدا کرده. همدان به دلیل بافت کوهستانی آن منبع غنی سنگ و خاک مرغوب است.

از این رو از صنایع دستی معروف همدان می توان به سفال گری و حجاری اشاره کرد. اما از دیگر صنایع دستی که در همدان با کیفیت بالا رواج دارد، صنعت دستی چرم سازی است. چرم سازی چنان در این شهر رواج داشته که روزگاری آن را شهر دباغخانه ها می نامیدند.

از سوی دیگر این استان دارای یکی از لیست ها متنوع در شیرینی ها و خوشمزه جات است! باسلق، انگشت پیچ، نان کماج، برساق، حلوا ارده، صنل، نان چای، عسل نهاوند و …. تنها بخش کوچکی از لیست این خوراکی های همدانی هستند.

6. سوغات آذریایجان شرقی و غربی

تبریز، پایتخت فرهنگی جهان اسلام، از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است. پس یکی از صنایع دستی با ارزشی که می توان در آذربایجان شرقی خریداری کرد قالی های دستبافت است.

از دیگر صنایع دستی تبریز چرم ( کفش چرم تبریز) ، قلمزنی روی نقره و مس (قلمزنی تبریز سبکی متفاوت در قلمزنی است و با قلمزنی اصفهان فرق های زیادی دارد) گلیم و ورنی بافی است. اغلب این صنایع در آذربایجان غربی و شرقی مشترک هستند. تبریز و ارومیه را می توان دو پایتخت شیرینی جات نیز نامید.

اگر به این شهر ها سفر کردید و باقلوای تبریز و حلوا های خوشمزه ارومیه را اصلا از دست ندهید. نوقا، قرابیه، اریس و لوز نیز از دیگر شیرینی های ویژه ان منطقه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *