دسته‌بندی نشده

رومیزی

رومیزی

رو میزی های سنتی

انواع رومیزی

رومیزی یکی از اقلام پرکاربرد در چیدمان منزل و گاهی در ادارات است. بر اساس نوع چیدمان روزمیزیهای گوناگونی برای بهره گیری وجود دارند؛ سنتی، مدرن، کلاسیک و … . روزمیزی معمولا از جنس پارچه است که جنس های گوناگونی از قبیل ابریشمی، کتانی، پشمی و … دارد. در صنایع دستی ایران انواع گوناگونی پارچه بافی و رودوزی سنتی دارد که می توانند به عنوان روزمیزی استفاده شوند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

روزمیزی ترمه

پارچه ترمه از منسوجاتی است که از تار و پود بافته شده و معمولا از جنس ابریشم است. پود در ترمه در پشت کار به صورت آزاد قرار دارد و اگر آسترکشی نشود به بافت پارچه آسیب خواهد رسید. بافت ترمه از زمان صفویان به اوج رسید و از آن در البسه، پرده ، رومیزی، پوشش بالشت و کوسن و… استفاده می شد.

روزمیزی های ترمه معمولا در ابعاد گوناگون برای میزهای وسط، ناهار خوری و عسلی به کار می رود. از آن جا که ترمه می تواند در رنگ های گوناگون تولید شود همخوانی خوبی با دکوراسیون های خانه های امروزی دارد. ترمه انواع گوناگونی دارد که بهتر است برای آشنایی بهتر با این نوع از منسوجات ایرانی از مقاله ترمه دوزی دیدن کنید.

رومیزی پته دوزی

پته از آن دست رودوزی های سنتی است گرمایی به دکوراسیون منزل می دهد که به دلیل استفاده از الیاف و شال پشمی در آن است. این رودوزی هنر دست زنان کرمانی است و بر روی پارچه های پشمی که اصطلاحا شال یا عریض خوانده می شوند، دوخته می شود.

شال یا عریض معمولا در رنگ های سفیدف سورمه ای، عنابی تهیه می شوند که هنرمند با کمک نخ های پشمی الوان نقش می زند. نقوش در پته دوزی محدود هستند و معمولا از طرح بته جقه، درخت زندگی و شکوفه استفاده می شود. از پته می توان به عنوان پوشش کوسن و بالشت، روتختی، دیوارکوب و رومیزی استفاده کرد. می توانید برای آشنایی بیشتر با پته دوزی از مقاله مربوط دیدن فرمایید.

رومیزی قلمکار

سفره های قلمکار را تقریبا در بیشتر خانه های ایرانی دیده ایم. این هنر در اصفهان رواج دارد و به کمک چاپ مهری پدید تولید می شود. مهر ها از جنس چوب هستند که بعد از نقش اندازی و کنده کاری آماده نقش اندازی بر روی پارچه می شوند. پارچه هایی که برای قلمکاری استفاده می شوند باید از جنس های پنبه، ابریشم، کتان، چلوار و کرباس باشند زیرا رنگ پذیری خوبی دارند و دوام رنگ بر آن ها بیشتر است. در قلمکاری سنتی تنها از رنگ های طبیعی استفاده می شود؛ مانند پوست گردو، کتیرا، زاج سفید، روناس لاجورد و پوست انار.

رومیزی دارایی و ترمه-دارایی

نساجی سنتی یزد پیشنینه ای 2 تا 3 هزار ساله دارد. در برخی مناطق یزد هنوز کارگاه های سنتی نساجی یا همان کارگاه های شعربافی دیده می شوند. دارایی نیز در همان کارگاه ها بافته می شود و از زیباترین منسوجات سنتی ایرانی است. دارایی معمولا از جنس ابریشم و یا پنبه است. در برخی کارگاه ها هنرمندان با تلفیق دارایی و ترمه پارچه های نوینی با عنوان ترمه دارایی تولید کرده اند که زیبایی دو چندانی دارند.

رومیزی سوزن دوزی بلوچ

هنر دست زنان بلوچ که سابقه ای بالغ بر 1700 تا 2000 سال دارد. این هنر در بلوچستان ایران و پاکستان رواج زیادی دارد. زنان و دختران این ناحیه برای تزئین پوشاک خود از آن بهره می برند. در سوزن دوزی بلوچ معمولا از نخ پنبه و یا در برخی موارد از نخ ابریشم استفاده می شود.

پارچه ای بر آن نقوش وارد می شوند باید تار و پودی منظم داشته باشد زیرا هنرمند نقوش را بر اساس شمارش تار و پود پیاده می کند. در این هنر بیشتر از نقوش هندسی استفاده می شود تمام گل ها و حیوانات و سایر نمایدگان طبیعت به صورت چند ضلعی ها و دانه برفی طراحی شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *