آموزش صنایع دستی

نقاشی روی سنگ مرمر

نقاشی روی سنگ مرمر

 

نقاشی روی سنگ مرمر

نقاشی روی سنگ مرمر

هنر نقاشی روی سنگ مرمر پیشینه ی طولانی ای ندارد و به تازگی در میان هنر های زیبای ایران جای باز کرده است. نقاشی روی سنگ مرمر معمولا روی برش های نازک 1 تا 3 میلیمتری سنگ مرمر انجام می شود.

دستگاهی که سنگ مرمر را به این اندازه نازک برش می دهد در ایران توسط صنعتگران ایرانی ثبت اختراع شده است. نقاشی هایی که روی سنگ مرمر انجام می شوند معمولا نگارگری های ایرانی اعم از مینیاتور، تذهیب، گل و مرغ و طرح های اسلیمی و ترنج و ختایی هستند.

نقاشی روی سنگ مرمر

نقاشی روی سنگ مرمر

سنگ تراشی

سنگ از قدیمی ‌ترین مواد در دسترس بشر است که از دوره پارینه سنگی برای ساختن ابزار، اسلحه و در بنایی و معماری مورد استفاده قرار می گرفت. سنگ تراشی را میتوان اولین صنعت دستی بشر دانست. این هنر برش دادن تکه هایی از سنگ و حذف بخش هایی از آن و پیدا شدن جسمی دیگر از دل آن است.

نقاشی روی سنگ مرمر

سنگ تراشی

سنگ تراشی از هنر های پیش از تاریخ است و گواه این ادعا مجسمه های کوچک ونوس هستند که برخی از آن ها مربوط به 800،000 سال پیش می باشند.

برش سنگ مرمر

سنگ مرمر از سنگ های دگرگونی به حساب می آید و از قابلیت های اصلی آن که دلیلی است بر زیبایی بیشتر، قابلیت عبور نور از آن است. اما زمانی که این سنگ به ضخامت بسیار نازک برش میخورد این قابلیت بیشتر به چشم می آید و زیبایی آن چند برابر می شود.

سنگ مرمر به صورت طبیعی طرح ها و خطوطی در دل خود دارد که باعث می شود تمامی احجامی که بعد از برش به دست می ایند ظاهری منحصر به فرد داشته باشند.

نقاشی روی سنگ مرمر

نقاشی روی سنگ مرمر

نگارگری

بعد از آنکه سنگ ها به نازکی برش خوردند، به شکل صفحه ای ( برای قاب) یا به صورت جعبه در می آید (در این روش قطعه های هندسی سنگ به هم چسبانیده و درِ آن با لولایی از جنس خود سنگ به جعبه متصل می شود). این سطوح صیقلی آماده طرح انداختن هستند.

در طراحی اولیه هنرمند با مداد یا ذغال طرح را روی سنگ می اندازند و بعد از بدست آمدن طرح کلی شروع به رنگ امیزی آن می کند.طرح هایی که بیشتر در این هنر به کار برده می شوند، اکثرا زیرمجموعه هنر های ایرانی- اسلامی هستند مانند: مینیاتور، تذهیب، ترنج، ختایی، گل و مرغ و گاهی نقاشی- خط هستن. هنر نگار کری بر سنگ مرمر از هنر های نوین است که خوشبختانه طرفداران و دوستداران بسیاری پیدا کرده است. اما برای رونق هرچه بیشتر این هنر به یاری هنردوستان (چه فردی و چه سازمانی) احتیاج است. برای دیدن محصولات سنگ مرمر و طرح های آن کلیک کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *