دسته‌بندی نشده

بسته بندی صنایع دستی

بسته بندی صنایع دستی

بسته بندی صنایع دستی

بسته بندی صنایع دستی موضوعی است که چند سال اخیر ذهن اهالی این عرصه را به خود مشغول کرده است. در سال های قبل کاغذ باطله و پلاستیک تنها بسته بندی صنایع دستی موجود در بازار بود و به هیچ عنوان مناسب هدیه دادن و یا سوغاتی بردن به خارج از کشور نبود. در سال های اخیر برخی از فعالان در حوزه صنایع دستی تلاش کردند تا این میراث ماندگار و ارزشمند سرزمین مان بسته بندی ای در شان خودش داشته باشد. اما قبل از آن با تعریف بسته بندی و صنایع دستی آشنا خواهیم شد.

بسته بندی یا packaging چیست؟

بسته بندی تکنولوژی، هنر و علم پوشاندن محصولات جهت حفاظت در زمان توزیع، انبار داری تا فروش آن محصول است. اما می دانیم که بسته بندی مناسب و جذاب تاثیر به سزایی نیز بر محبوبیت برند و در نتیجه فروش بیشتر خواهد گذاشت. در فروشگاه ها مشتریان با کمک بسته بندی و اطلاعاتی که فراهم می کند می توانند تصمیم به خرید بگیرند. هر محصولی نیاز به بسته بندی دارد؛ اگر شما صاحب برترین محصولات نیز باشید آن ها بدون بسته بندی جایگاهی نزد عرضه کنند و خریدار ندارند.

بسته بندی صنایع دستی :

طبق تعریف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) صنایع دستی به محصولاتی اطلاق می شود که توسط هنرمند صنعتگر 2 کاملا با دست و یا با کمک ابزار ساده یا مکانیکی تولید می شوند تا زمانی که سهم دستان هنرمند از ابزار کمکی کمتر نباشد. صنایع دستی می توانند سودآور، مظهر زیبایی، هنری، خلاقانه، فرهنگی، تزئینی، کاربردی، سنتی و از نظر اجتماعی نمادین و دارای اهمیت باشند”.

باید بدانیم که کیفیت و زیبایی این هنر ها به تنهایی کافی نیست و ارائه آن ها نیز تاثیر بسیار زیادی بر ارزش آن ها دارد. بسته بندی صنایع دستی باید متناسب با هویت این آثار باشند؛ بسته بندی در این زمینه علاوه بر این که وظیفه حفاظت از محصول را بر عهده دارد، باید همگام با هویت اثر باشد. نمی توان از یک بسته بندی صنعتی ای که برای لامپ استفاده می شود برای یک گلدان فیروزه نیز استفاده کرد. بسته بندی باید بر ارزش محصول بی افزاید و نباید تنها وسیله ای برای پوشاندن آن باشد.

ویژگی های بسته بندی صنایع دستی :

1. تامین ایمنی محصول

آثار هنری به دلیل ظرافت شان آسیب پذیر هستند. یک بسته بندی مناسب آن ها را در برابر ضربه محافظت می کند. مثلا یک جعبه سنگ زیبا که استادانه طراحی و ساخته شده است و هنرمندانه بر روی آن نقاشی انجام شده باید در یک بسته بندی ایمن به دست مشتری نهایی برسد.

2. ایجاد راحتی حمل و نقل

این محصولات تا به دست مشتری نهایی برسند معمولا در مسیر های مختلفی قرار می گیرند. مثلا ظروف میناکاری در کارگاهی در اصفهان تولید می شود. فروشنده ای که در این کارگاه است باید محصولات را آماده ارسال به تهران کند. فروشنده ی دیگری در تهران این کالا ها دریافت و دوباره آماده فروش به مشتری نهایی می کند . در تمامی این مراحل باید از محصول حفاظت شود تا آسیبی نبیند.

3. زیبایی و متمایز بودن

احتمالا بارها پیش آمده که در فروشگاهی محصولی را صرفا به خاطر نوع بسته بندی انتخاب کرده باشید و این یعنی آن برند در کار خودش موفق بوده است. مطمئنا با یک بسته بندی زیبا شما به برند خودتان کمک می کنید. شرکت ها و فروشگاه هایی که در حوزه صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند نیز از این قاعده مستثنا نیستند. غالبا صنایع دستی برای هدیه دادن خرید می شود؛ این یعنی اگر شرکتی تصمیم بگیرد هدایای پایان سال خود را از صنایع دستی انتخاب کند مطمئنا نیاز به یک بسته بندی مناسب در شان افراد گیرنده هدیه دارد.

انواع بسته بندی در صنایع دستی:

بنا بر نوع محصول (شکل، اندازه، ظرافت و قیمت ) بسته بندی های متنوعی برای این هنر های دستی موجود است. در ادامه به معرفی برخی از این بسته ها می پردازیم.

• جعبه های مقوایی با گرماژ بالا (هاردباکس ها)

• جعبه های جیر

• جعبه های تلفیق چوب یا جیر با پلکسی

• جعبه های تماما چوبی

• جعبه های چوب با روکش پارچه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *