آموزش صنایع دستی

صنایع دستی دریایی

صنایع دستی دریایی

صنایع دستی دریایی

صنایع دستی دریایی نمود ذوق و خلاقیت و استفاده بهینه از آنچه طبیعت در اختیار انسان قرار می دهد است. جنوب ایران به دلیل همسایگی دریا و جزایر زیبا و توریستی خود صنعت و بازاری پر رونق دارد. در کنار مرکز خرید های بزرگ و هتل های پر زرق و برق دست فروشانی میبینید که به فروش دست سازه های خود یا همان صنایع دستی دریایی می کنند. صنایعی که بیشتر از سنگ و صدف های دریایی و بقایای آهنکی جانداران دریایی، ساخته و مزین شده اند نام صنایع دستی دریایی را به یدک می کشند.

صنایع دستی دریایی از چه جنسی هستند

از مواردی که در طراحی و تهیه صنایع دستی دریایی استقاده می شود می توان به انواع صدف و لاک حلزون های دریایی نام برد. برخی این زاده های طبیعت را همانگونه که هستند می فروشند و برخی از آن در تزئین اشیای دیگر استفاده می کنند و برخی دیگر با خود صدف ها اشیای جدیدی خلق می کنند.

با توجه به کیلومترا ساحل گرمسیری در جنوب ایران ما شاهد انواع گوناگونی از صدف ها و گوش ماهی های زیبا هستیم که در اثر جزر و مد دریا به ساحل می آیند و یا صید ماهیگیران می شوند. از این رو برخی هنرمندان این خطه از کشور زیبایمان، فرصت را غنیمت شمرده و از این پدیده های طبیعی برای ساخت و تزئین اجسام بهره می برند. این صنایع به 5 نوع گوناگون تقسیم می شوند:

1. فروش صدف ها و گوش ماهی ها به صورت جداگانه و کاملا بدون تغییر

در این موارد صیادان صدف ها و گوش ماهی های زیبا و سالم را پس از صید و شستشو و تمیزکاری به بازار برده و به فروش می رسانند.

2. استفاده از صدف و گوش ماهی ها برای تزئین آینه و جعبه و …

در این روش هنرمند با استفاده از قطعه های بزرگ و کوچک صدف در رنگ های گوناگون و یا تک رنگ دست به تزئین اشیایی مانند جعبه و گلدان و قاب عکس و آینه با صدف می زند.

3. استفاده از صدف و گوش ماهی برای تولید اشیا مانند زیور آلات، مجسمه،

گاهی هنرمند تنها با استفاده از خود صدف ها و با به هم چسبانیدن آن ها دست به خلق مجسمه و یا سایر اشیا می زنند.

4. معرق صدف:

با هنر معرق کاری می توانید در مقاله مربوط در سایت کلوت آشنا شوید. اما معرق صدف هنری بسیار شکیل و زیبا و ظریف است و به دست هنرمندان تیراژ محدودی صورت می گیرد. معرق صدف با برش های ظریف صدف های زیبا و در کنار هم گذاشتن آن که منجر به پدید آمدن اثری شکیل و بسیار نفیس می شود، انجام می گیرد.

5. نگارگری بر صدف

یکی دیگر از هنر هایی که وابسته به صدف است نگارگری بر صدف می باشد. هنرمندان نقاش هنر خود را بر روی مواد گوناگونی پیاده سازی می کنند، از قبیل کاغذ، چرم، پارچه، سنگ، … اما صدف هم می تواند یکی از این موارد باشد. با توجه به سطح ناصاف صدف ها این عامل به زیبایی آثار کمک به سزایی می کنند و جلوه های بصری را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *