اخبار صنایع دستی

جایگاه صنایع دستی ایران در جهان

جایگاه صنایع دستی ایران در جهان

جایگاه صنایع دستی ایران در جهان

با بررسی جایگاه صنایع دستی ایران در جهان به این نکته پی خواهیم برد که هنر ایرانی در دنیا محبوب و شناخته شده است. یکی از عوامل شناخته شدن این هنر ها و ارتقاء جایگاه صنایع دستی در جهان تنوع در جنس و کاربرد، و همینطور ذوق و قریحه مثال زدنی ایرانیان هنرمند است. جایگاه صنایع دستی با تسهیل راه های خرید و فروش و صادرات مطمئنا به سطوح بهتری خواهد رسید.

• صنایع دستی در تعریف جهانی:

بر طبق تعریف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ( یونسکو) “صنایع دستی به محصولاتی اطلاق می شود که توسط هنرمند صنعتگر کاملا با دست و یا با کمک ابزار ساده یا مکانیکی تولید می شوند تا زمانی که سهم دستان هنرمند از ابزار کمکی کمتر نباشد.”

• صنایع دستی محبوب ایرانی در جهان

هنر های دستی ایرانی در 400 گروه اصلی جای می گیرند و داراری 3000 هزار نوع هستند. از این میان برخی از آن به سبب برندسازی و یا سهولت در صادرات، در دنیا بیشتر شناخته شده اند.با بررسی جایگاه صنایع دستی ایران در جهان محبوب ترین صنایع دستی ایرانی به این شرح هستند:

 – گلیم و فرش ایرانی

 – زیورآلات سنتی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی –

 ظروف شیشه ای دست ساز –

 سفال و سرامیک –

 ظروف فلزی قلمزنی شده از جنس نقره و مس و برنج-

 صنایع دستی چوبی

• کشور های خریدار صنایع دستی ایران:

با اینکه ایران سومین کشور تولید کننده صنایع دستی در جهان است، در زمینه صادرات در جایگاه 39 ام قرار دارد. شاید اگر تحریم ها نبود و راه های تولید و فروش این صنایع در داخل کشور تسهیل می شد جایگاه بسیار بهتری نصیب میهن مان، که مهد هنر های ناب دستی است، می شد.

جایگاه صنایع دستی ایران در جهان

بنا بر گزارشی که سال 96 از زبان پویا محمدیان، معاون سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی، مطرح شد، ” بیشترین میزان رشد در سبد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور به صنایع ‌دستی اختصاص دارد.” امارات متحده عربی، عراق، افغانستان و ترکیه از اصلی ترین وارد کنندگان صنایع دستی ایرانی هستند.

• دریافت مهر اصالت یونسکو

یکی از راه های افزایش آگاهی و شناخته تر شدن هنر های دستی کشور و ارتقاء جایگاه صنایع دستی در جهان، دریافت مهر اصالت یونسکو است.

این مهر از جانب شورای جهانی صنایع دستی به هنرمندان اعطا می شود تا آن ها را به جهت تولید صنایع دستی با مهارت ها، الگو ها و درون مایه های سنتی، به گونه ای خلاقانه تشویق نماید تا تولید صنایع دستی با کیفیت همچنان تداوم داشته باشد. مهر اصالت یونسکو از طرف دفاتر منطقه ای این نهاد به هنرمندان و آثاری که استاندارد های شورا را رعایت کرده باشند تعلق می گیرد.

• دریافت کنند گان مهر اصالت در ایران

برنامه “مهر اصالت یونسکو” در سال 2000 توسط این سازمان پایه گذاری شد و یک سال بعد در 2001 برای اولین بار اجرا شد. اما این مراسم در سال 2012 در جهان همه گیر شد. این جوایز هر دو سال یک بار از جانب شورای جهانی صنایع دستی با همکاری شرکای اصلی به مشمولان اعطا می شود.

کشور ایران که مهد هنرهای سنتی و اصیل است از سال 2007 در این برنامه عضو است و در هر دوره ای آثار زیادی را جهت دریافت مهر اصالت به شورای جهانی صنایع دستی معرفی می کند و از میان این آثار تعداد در خور توجهی این مهر را دریافت می کنند.

بر طبق منطقه بندی هایی که سازمان یونسکو انجام داده است ایران جز کشور های آسیای مرکزی به شمار می رود و در برنامه شورای صنایع دستی با کشور های افغانستان‌، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان هم‌ گروه است. در سال 2012 جلسه شورای جهانی صنایع دستی در رابطه با مهر اصالت یونسکو در ایران برگزار شد که در این دوره 147 اثر از آثار هنرمندان ایرانی موفق به دریافت این مهر اصالت شدند.

در سال 2014 سه اثر ایران به مرحله داوری شورای جهانی رسیدند که از میان آن ها اثری از نساجی سنتی خانم افسانه مدیر امانی و اثر سرامیکی بهزاد اژدری به نام اسب زرین فام موفق به دریافت مهر اصالت شدند.

اسب زرین فام اثر بهزاد اژدری – دارای مهر اصالت یونسکو

چگونه جایگاه صنایع دستی را ارتقاء دهیم

برای بررسی این موضوع باید راه کار های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود را بررسی کرد. – تشویق و حمایت از هنرمندان و صنعت گران این عرصه برای تولید با کیفیت تر و بالا بردن سطح اطلاعات و مهارت های آن ها با توجه به تغییرات فرهنگی نمودار های عرضه و تقاضا – تجلیل از صنایع دستی به صورت دوره ای با برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی و شناساندن آن به مردم داخلی و خارجی – کم کردن هزینه ها برای بازرگانان و تسهیل امر صادرات – حذف تولیدکنندگان کالاهایی که برای فروش و سود بیشتر کیفیت را فدا می کنند – تبلیغات و فرهنگ سازی در راستای معرفی هر چه بهتر این صنایع

حرف آخر:

از آنجا که صنایع دستی هر کشور با مواد اولیه ای که در همان کشور یافت می شود ساخته می شوند و نیازمند مواد اولیه وارداتی نیستند؛ قیمت تمام شده ی مناسبی دارند و می تواند یکی از درآمد زا ترین محصولات داخلی باشد. با تسهیل امر تولید، صادرات و رایزنی های بین المللی می توان راه را برای هر چه بیشتر جهانی شدن صنایع دستی اصیل ایرانی باز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *