دسته‌بندی نشده

برندسازی در صنایع دستی

برندسازی در صنایع دستی

برندسازی صنایع دستی

یکی از موضوعات جدید در دنیای اقتصاد و بازار هنر های دستی، برندسازی در صنایع دستی می باشد. این موضوع از عوامل توسعه در بازار صنایع دستی و صنعت گردشگری است. برندسازی در صنایع دستی در عرصه داخلی و خارجی و در ذهن مخاطبان موجب ایجاد تمایز خواهد کرد؛ و اثری قابل توجه بر این صنعت خواهد گذاشت. در این مقاله قصد داریم باید ها و نباید های برندسازی در صنایع دستی و نقش این مفهوم در اقتصاد و رونق بازار آن را بررسی کنیم.

برند چیست؟

اگر بخواهیم به گونه ای ساده برند را تعریف نماییم می توانیم بگوییم برند، نام، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که متمایز کننده یک محصول یا خدمات ویژه ای باشد و آن را از سایر خدمات و محصولات متمایز کند. در بازاریابی ایران به آن نام تجاری می گویند.

امروزه برند بخش مهمی از یک سازمان محسوب می شود و مشتریان خواهان ارائه محصولات و خدمات سازمان ها تحت عنوان یک برند هستند و معمولا از محصولات و خدماتی که برند خاصی ندارند استقبال نمی کنند. اخیرا اهمیت دارایی های نا مشهود در اثربخشی فعالیت، بهبود عملکرد مالی و توسعه کسب و کار بسیاری از حوزه های تولید کالا و خدمات بر همگان آشکار شده است.

از دیگر امتیازات داشتن یک نام تجاری وفادار کردن مشتری است. زیرا افراد علاقه دارند همیشه از یک جای خوب خرید کنند.

برندسازی در صنایع دستی :

اگر بخواهیم از مشکلات صنایع دستی ایرانی بنویسیم باید صفحات و کلمات زیادی را صرف کنیم تا شاید بتوانیم از تمام مشکلات این بخش از صنعت کشورمان سخن حقی به جای آوریم. گرانی مواد اولیه، عدم وجود ساختار دقیق در بازار فروش و جلب مشتری، قیمت هایی که بدون کارشناسی گذاشته می شوند، عدم وجود بسته بندی یا بسته بندی های نامناسب و نبود برند.

موضوعی که ما تمایل داریم در این مقاله به آن بپردازیم برندسازی در صنایع دستی است. همانطور که گفتیم برند هویت و مفهوم محصولات و خدمات سازمان ها و تولیدی ها را در خود جای می دهد. نبود برند در این هنر – صنعت ارزش آن را در بازار های داخلی و خارجی کم می کند. نام تجاری و مشخص بودن سیر تولید و آگاهی بخشی به مشتری و مصرف کننده از خدماتی است که ماحصل در برندسازی هستند.

• ضرورت برندسازی

در دنیای امروز برندسازی در سازمان ها یک امر تشریفاتی به حساب نمی آید و از ضروریات دستیابی به موفقیت شمرده می شود. به همین سبب به وجود آوردن، مدیریت و هدایت آن از پر اهمیت ترین وظایف هر مدیری است.

– افزایش اعتماد مشتریان

– موفقیت در فرایند های فروش و بازاریابی

– اعتبار در بازار

– ایجاد وفا داری در مشتری

– ایجاد فضای خلاق و یکپارچه درون سازمان یا کارگاه شما

همگی از فواید برندسازی است. صنایع دستی، میراث فرهنگی یک تمدن است؛ و می تواند به عنوان یکی از نفیس ترین تولیدات داخلی کشور یکی از شاهراه های توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی باشد. برندسازی و تجاری سازی صنایع دستی کشور از نیاز های مبرم برای نیل به این اهداف است. زیرا با برندسازی و معرفی هر چه بهتر محصولات این صنعت ما می توانیم اعتماد خریدران داخلی و خارجی را جلب کنیم.

مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این رابطه گفته است: “در بازار صنایع دستی داخل کشور، نبود یا کمرنگ بودن برندسازی صنایع دستی ایرانی سبب شده، ملاک مشخصی برای اصالت تولیدات در این حوزه وجود نداشته باشد و ارزان بودن ملاک خرید مردم و البته استقبال فروشندگان بدون توجه به اصل کیفیت شده است. “

چگونه در صنایع دستی برندسازی کنیم؟

در وهله اول باید کالا یا خدماتی که سازمان و تولیدی شما ارائه می دهید را بشناسید. صنایع دستی از کالاهای غیر ضروری به حساب می آیند و جز ضروریات منزل هر شخصی نیست. پس رویه ای که برای فروش بهتر در نظر خواهید گرفت با روش صاحب یک فروشگاه مواد غذایی متفاوت باید باشد.

– مخاطب هدف خود و بازار را بشناسید

– وجه تمایز خود را به مخاطب نشان دهید

– نام تجاری خود را انتخاب کنید

شعار سازمانی، رنگ سازمانی و نشان تجاری داشته باشید

حرف آخر:

هر کسب و کاری نیاز به برند سازی دارد. حتی سوپر مارکت یک محل با داشتن فروشنده یا فروشنده هایی خوش برخورد و صبور و ارائه خدمات جدید در محل، برند خود را تثبیت می کند. صاحبان کسب و کارها در حوزه صنایع دستی باید بدانند برندسازی و صرف هزینه در کسب اعتماد مشتری از هزینه های ضروری است.

اگر برند های قدرتمندی در حوزه صنایع دستی پرورش یابند، شاید بتوان شاهد رسیدن این گونه کسب و کار ها به جایگاه مطلوب باشیم. بهره وری هرچه بیشتر از منابع داخلی و همین طور سودآوری بهتر برای ذینفعان و فعالان عرصه ی هنر و صنعت نیز از نتایج برندسازی مناسب خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *